10 jednoduchých věcí, které si i vy můžete sami opravit na svých stránkách – 1. díl


Screen-Shot-2013-08-04-at-14.25.34

Před autorem webu dnes vyvstává celá řada otázek, na které bývá těžké odpovědět… Mám radši optimalizovat na konverze nebo na ranking? Jak zajistit dobrou čitelnost? Na co je dobré se extra zaměřit? A hlavně – jak poznám, že to dělám dobře? Na tyto (a samozřejmě ještě mnohé další otázky vám dnes odpovíme).

Dnes téma zahájíme a zítra si jej dokončíme.

1. Ujistěte se, že návštěvníci budou schopni přečíst si váš web

Pokud chcete, aby vaše stránky měly vůbec nějaký tržní a lidský dopad, musíte se přesvědčit, že vaši návštěvníci na nich najdou něco dobře čitelného. Je to zdánlivě samozřejmá věc, ale designu i textu je třeba věnovat stejnou péči a nejen ho tam rychle „naflákat“, aby tam něco bylo a nakonec, Google a lidé už si s tím nějak poradí!

Situace má svá pozitiva i negativa, jak to tak již bývá: že se věci dají zlepšit je zpráva dobrá, že layout a typ fontu má nesmírný vliv na úspěch (a musí se s ním proto opatrně) je ta špatná.

Abychom nezůstali jen tak u suchých konstatování a dat, podívejme se na příklad z praxe. Na stránky FreeMake.com byla umístěna Landing Page pro jejich MP3 konvertor, přičemž v tomto případě po změně barvy fontu nadpisu z oranžové na černou došlo ke zvýšení downloadů o 6,64 %.

Screen-Shot-2013-07-14-at-16.39.50

Čitelnost (a tedy následně úspěch stránek) ovlivňuje mnoho věcí – rozměr fontu, prázdné prostory, délka odstavce, výška řádku, pozadí (kontrast fontu), odrážky, podnadpisy a tuny dalších věcí okolo.

Dobrým standardem je nejít pod velikost 14, držet odstavce toliko na 4 liniích a řádky mít maximálně 650 px široké. A nesmí chybět ani dost volného prostoru okolo, aby to vše pěkně vyniklo.

2. Mluvte k věci

Čím déle bude trvat vašim návštěvníkům, aby na vašem webu odhalili, o čem to celé je, tím větší je i šance, že se na to vykašlou a půjdou hledat někam jinam (ano, třeba zrovna ke konkurenci).

Neplýtvejte tudíž jejich časem a nechte je okamžitě najít to, proč sem přišli: jasně a zřetelně jim sdělte, jak a čím budou po této návštěvě u vás benefitovat. Musí mít zkrátka dobrý důvod k tomu, aby se zamysleli a řekli si sami pro sebe: „Ano, to chci!“.

Během let práce zjistíte, že se vyplácí tuto sféru nepodcenit, protože mezi čitelností nabídky a počtem konverzí je zřejmá korelace.

Screen-Shot-2013-07-31-at-16.35.43

A další příklad z praxe, tentokrát z webu BettingExpert.com, stačilo změnit nadpis na formu zvýrazňující benefity pro osobu a rázem se nám počet zápisů zvýšil o 41,14 %.

Jestliže by nadpis zůstal ve formě příliš obecné nebo dokonce na úrovni jakéhosi prohlášení než nadpisu, pak by jeho otevřenost zbytečně způsobila únik potenciálních zákazníků. Učiňte jej tedy takovým, aby na něj návštěva musela říct „ano, to chci“.

3. Vyplácí se zacílit na nízko pověšené ovoce nejdřív

I u tohoto typu oprav platí samozřejmě základní pracovní pravidlo, jenž tvrdí: „Proč si přidělávat zbytečně práci a starosti a neudělat to nejjednodušší cestou?“ Namísto strávení dní uvažováním nad tím, jaké detaily optimalizovat se proto raději určitě zaměřte na místa, kde to bude vidět nejrychleji.

Obecně řečeno, nejlepším místem, kde začít, jsou nadpisy, titulky + upisovací formuláře a tlačítka. Důvod, proč jim věnovat pozornost, je prostý – lákají na stránkách nejvíce pozornosti a můžete si u nich být skoro jisti (cca 99 % situací odhadem), že si návštěvník přečte přinejmenším jejich obsah.

Je to k neuvěření a bohužel to věci dost znepřehledňuje, protože relativně malé věci často vyústily v jaksi podivně vysoké konverzní poměry. Těchto testů lidé udělali spousty, takže proč se z jejich objevů nepoučit?

Screen-Shot-2013-08-02-at-17.52.37

A již tu máme další z příkladů z praxe – stránku WriteWork.com, což je edukační web fungující na předplatném, ale k věci: pouhá změna tlačítka přidáním „Get Started“ zvýšila konverze o neuvěřitelných 31,03 %.

4. Nespoléhejte na to, co se povídá, testujte!

Jestli se člověk něco za dlouhá léta ladění a testování webů naučí, tak v první řadě určitě to, že lidé se vždy nechovají tak, jak jim to předepisují marketingové příručky. Je proto leckdy nesmírně těžké předpovídat jejich akce a reakce byť i u věcí naprosto běžných, natož pak u nějakých specialit.

Často se vám také stane, že máte o jisté věci nějaký předpoklad, jenomže ona dopadne zcela jinak! Vezměme si aktuální příklad – jeden by jistě řekl, že přidání pravidel potvrzujících bezpečnost (Privacy Policy) bude mít dopad pozitivní, ovšem jak se vzápětí ukázalo, počet konverzí klesl o 18,7 %!

Screen-Shot-2013-07-14-at-16.51.50

Jak vidíme, i ta nejvíce logická rozhodnutí mohou mít obří zpětnou vazbu na konverzích, takže se jimi určitě neřiďte.

5. Dejte přednost lidem před roboty

Není žádného sporu o tom, že text je nedůležitějším aspektem webového SEO. Ale máme tu rok 2014, takže nikdo nechce číst klasické syntetické SEO stránky (lehce humorně již ani některé vyhledávací enginy).

Screen-Shot-2013-08-02-at-17.54.17

Vše dokazuje, že Google preferuje přirozený obsah před tím, jenž byl uměle super-optimalizován, nasycen klíčovým slovem apod. Jistě ale budete souhlasit, že nemá cenu dosáhnout výborné SEO pozice, když poté stránky stejně zákazníkovi/návštěvníkovi (a tímto i vám) nepomohou ke konverzi. Takové stránky jsou zbytečné.

Shrnuto a podtrženo, určitě se zaměřte primárně na lidi, ale pomozte robotům váš obsah najít.

Zdroj: ContentVerve

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články