10 jednoduchých věcí, které si i vy můžete sami opravit na svých stránkách – 2. díl


Včera jsme zahájili dvojdílný miniseriál „10 jednoduchých věcí, které si i vy můžete sami opravit na svých stránkách“ jeho prvním dílem. Dnes jej tedy dokončíme a můžeme vás ujistit, že i dnes si položíme řadu důležitých otázek na téma úspěšné konverze prodejního webu a jeho správného designu.

6. Ptejte se svého obecenstva, co chce

Hromada lidí a firem nad touto otázkou bádá celé dny, týdny, ba i měsíce a přitom je často nenapadne to úplně nejjednodušší, co mohou udělat – totiž zeptat se komunity/zákazníka přímo.

Když se jistý autor třeba rozhodl umístit na ContentVerve.com free ebook a váhal mezi dvěma tématy, namísto toho, co by se rozhodoval, jakému dá on sám přednost, nechal to za sebe rozhodnout svoje budoucí čtenáře. Samozřejmě jim fyzicky neobcházel adresy a ani jim netelefonoval, ale využil hlasování na internetu.


6

A k čemu se dopátral po 444 odezvách? Celých 58,6 % jeho čtenářů preferovalo knihu na téma „Optimalizace konverzí“ před „Optimalizce call-to-action tlačítek“.

K podobným zjištěním člověk jistě nemusí používat jen internet, avšak pro většinu lidí to asi bude ta nejjednodušší volba. Speciálně pro freelancery všeho druhu.

Do detailů na co přesně se ptát dnes ale raději zabíhat nebudeme, protože to je téma minimálně na celý další seriál článků…

7. Začněte odpovídat na otázky vašich potenciálních zákazníků

Vaši potenciální návštěvníci budou mít vždycky na srdci nějakou tu otázku, kterou jim musíte zodpovědět, aby se u vás cítili natolik komfortně, že začnou uvažovat o nějaké službě či objednávce. O to více to samozřejmě platí u dotazů jenž upřesňují vaše služby/produkty. A někdo vám možná položí opravdu pěknou řádku otázek, nežli bude připraven obchodovat.

Tento systém vám možná bude jako internetovému podnikateli cizí, nicméně je to věc, kterou vám potvrdí každý zkušený obchodník, co má někde skutečnou pobočku se zbožím a službami. A prodeje online se zase až tak moc neliší: forma je možná kapku jiná, ale lidská psychika stejná. Nešetřete tedy na odpovědích komukoliv, kdo zamíří do vašich vod.

Obvyklou otázkou, jíž si za této konstelace lidé kladou je: „Kolik mě to bude stát?“, „Bude to pro mě fungovat?“, „Mohu tomuto webu věřit?“, „Opravdu ten produkt/služba bude vyhovovat i v detailech?“ atd. Obecné dotazy jsou převážně obdobného typu a budou se trochu lišit v závislosti na tom, jakému byznysu se věnujete – a vy ty otázky musíte nalézt a odhalit, abyste na ně mohli odpovědět.

A jak to provést? Cest je naštěstí více. Pokud s nimi běžně mluvíte, prostě si dělejte poznámky o tom, na co se ptají. Jiná věc ale je, když se na věci lidé ptají třeba ve fóru nebo na sociální síti.

8. Předpokládejte, že nikdo nechce dělat to, co chcete vy

Na webech se často objevují „triky“ (i..e. na úrovni pětiletého dítěte), které zákazníka „nutí“ k nákupu velmi nevhodnými cestami. Když si projdete pár zahraničních webů, tak zjistíte, že se tam objevuje převážně toto duo věcí:

1. BUY NOW, CLICK HERE, SIGN UP NOW! („Kupujte hned! Klikněte sem a objednejte!“)
2. Searching for the Ultimate XXX? Your Wait is Over! („Hledáte perfektní verzi XXX? Vaše čekání je u konce!“)

Ani jedna z těchto cest není moc dobrá pro konverze. Je to opět ten starý problém, na jaký jsme již poukázali – zákazník nevidí žádný důvod, proč klikat. Nic, po čem by si řekl: „Ano! To musím mít!“

Řada lidí z marketingu je přesvědčená, že ví, jak dosáhnout prodejů, ovšem realita je často jiná, nežli příručka. Zkuste se někdy nějakého „marketéra“ zeptat, jestli už slyšel o člověku, který ani nespí radostným vzrušením nad tím, jak si zítra zase klikne na uřvaný objednávkový banner. Nemluvě o tom, že nikdo si po ránu neříká: „Jsem tak natěšený na dnešní den, musím se přihlásit nejmíň do dvou newsletterů!“

Trik, jak se s tím poprat, je jednoduchý – prostě předpokládejte, že nikdo nechce dělat to, co po nich chcete a jste to vy, kdo je musí motivací přesvědčit k akci. Musíte věci prezentovat tak, aby si i ten nejzatvrzelejší člen místního klubu bannerových anti-klikačů řekl: „Tak tohle je opravdu zajímavé!“

9. Používejte často slova “Získejte”

Jedním z velmi dobrých triků, jak oslovit zákazníky, je zaměřit se na jejich prospěch a napsat právě na ně zaměřené texty, v nichž by se mělo vyskytovat převážně slovo „Získejte“ a jeho klony.

Nejde přirozeně o to, že by snad mělo nějakou přesvědčovací super-moc. Prostě jen čtenářům jasně vtluče do hlavy, že cokoliv přijde za ním, mohou získat. Jinými slovy, jejich (možná podvědomé) „Co z toho budu mít?“ se okamžitě dočká odpovědi.

9

Příklad z praxe opět po čase jeden – přidání slůvka „Získejte“ (čili „Get“ v jazyce Shakespearově) k B2B webu zvýšilo konverzní poměr o 14,79 %.

Tento test se potvrzuje i pro jiné jazyky mimochodem – byl třeba aplikován i u jistého dánského webu, který udělal totéž a dospěl k navýšení o 38,26 %.

10. Před tím, než začnete optimalizovat ptejte se sami sebe: „Proč?“, „Co?“ a „Jak?“

Je to tak trochu klišé, ale prostě nám to nedá, abychom tak nezačali: jedině správné otázky vám získají i správné odpovědi. Pokud přijde na psaní webu s vysokými konverzemi, pak právě metoda „Proč?“, „Co?“ a „Jak?“ je skvělou cestou, jak to dokonale zaonačit.

Znovu zdůrazňujeme, že pořadí by mělo být takové jaké jsme naznačili – mnoho lidí dnes určitě zbytečně a velmi často příliš rychle sklouzne k „Jak?“. Pokud zvolíte tuto cestu, můžete, ale riskujete, že minete důležité věci.

a) „Proč?“

Tento dotaz vás přinutí zastavit se a být specifickým ohledně toho, jaké jsou hlavní prvky vaší nabídky. A co s ní chcete pokrýt. Zeptejte se sebe sama: „Proč by měl můj zákazník říct ano na moji nabídku?“ + zapište si tolik odpovědí, kolik vás jen napadne. Toto cvičení vám samozřejmě naznačí, na co se zaměřit později. Poté si řekněte „Co je přinutí říci ne na moji nabídku?“ a opět sepište. Jakmile máte, seřaďte je dle nejpravděpodobnějších věcí v obou případech.

b) „Co?“

Jakmile máte první dotaz za sebou, je čas na „Co?“ Takže si položte otázku: „Co budou muset moji návštěvníci vědět, aby mohli říct ano?“ a „Na co se mám zaměřit, abych předešel hlavním důvodům, proč by zákazník řekl ne?“ Toto cvičení zase poslouží k tomu, abyste akcelerovali rozhodování potenciálního zákazníka.

c) „Jak?“

Klíčovou otázkou tu pro vás je: „Jak mám napsat dokonalý text, abych dosáhl nejlepšího možného potenciálu při konverzním poměru?“

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články