25 cest, jak podpořit designérskou kariéru skrze sociální sítě


Jak mohou webdesigneři podpořit svou kariéru přes sociální sítě?

Sociální média již dnes dávno nejsou symbolem pouze pro drby o celebritách, případně informování světa, jak jste se dnes ráno vysprchovali.

Podobné místo má (při dobré aplikaci) velký potenciál třeba i pro to, pomoci vám ve vaší kariéře designéra. Nabízíme dnes proto 25 cest, které se vyplatí v podobném případě následovat na libovolném (či samozřejmě klidně i na všech, je to na vás) z nejznámějších sociálních médií (Twitter, Facebook, …).

Sociální sítě a média všeho druhu totiž již dávno nejsou synonymem lidí sledujících zde slavnější osobnosti nebo prostředkem pro mrhání času tehdy, když byste měli pracovat, ale také místem, kde se dá solidně odstartovat kariéra.

1. Sdílejte, neprodávejte

Používání libovolného sociálního kanálu jako prostého megafonu pro zvýšení obratu s největší pravděpodobností bude mít zpětnou vazbu. Nikdo totiž nechce news-feed připomínající vyřvávání na trhu o nejvýhodnějších nabídkách.

Je rovněž kritické, abyste každý z kanálů pečlivě přizpůsobili na danou sociální síť. Nedoporučuje se tedy napsat věc jednou a pak ji prostě plácnout na všechny existující v jediné formě.

Sdílejte, neprodávejte

2. Buďte otevření

Sociální média mohou být výborným zdrojem designérské inspirace a platí samozřejmě, že čím širší je váš sociální záběr, tím šířeji se rozevírá i šance na nalezení určité inspirativní věci. Rozhoďte tedy své sociální sítě opravdu do daleka a zaměřte se spíše než na předsudky o něčem právě na nasátí inspirace.

Jistě i vy budete souhlasit, že je lepší následovat kreativní a originální lidi z jiných oborů, nežli málo kreativní namyšlené designéry jen proto, že to jsou designéři.

Buďte otevření

3. Prezentujte své portfolio

Weby typu Behance, na něž je možné umístit vaše designérské portfolio, vás nechají interagovat s kolegy designéry a dá se tu i snadno obdržet odezva. Online portfolio zobrazující to nejlepší, čeho jste dosáhli, je zcela kritické. A jestliže samotné obrázky nezvládnou popsat příběh vaší kreativity, doprovoďte je textem a jemně naznačte, čím jsou vlastně geniální.

Pokud nechcete portfolio budovat celé sami, dá se k tomu samozřejmě využít nejrůznějších jiných služeb – třeba Tumblr s tématem typu SimpleFolio nebo si postavte web na WordPressu a nahoďte tam SideshowGarnish či Cameron Moll’s Briefed apod. Můžete ale jistě vsadit i na Behance ProSite, Cargo4ormat a Carbonmade. A na designérské dovednosti  se zaměřují i stránky jako deviantArt (pro digitální umělce) nebo 500px (pro fotografy).

Většina ze zmíněných stránek a služeb rozhodně není jen nějakou trapnou statickou online galerií, ale sociální platformou sama o sobě – pravidla se různí, kvalita lidí zde také, nicméně některé místní ostré komentáře jistě mohou někdy odradit i skutečného mistra.

Prezentujte své portfolio

4. Sežeňte doporučení

Doporučení od jiných lidí mají svoji váhu a to tím důraznější, čím větší osobností je v dané věci ona osoba. Ucházet se o práci skrze sociální sítě je proto výrazně snazší, protože řada z nich s podobným systémem přímo počítá (LinkedIn namátkou).

Poptávat můžete mezi svými kontakty pěkný komentář o něčem specifickém na vašem profilu, popřípadě jsou tyto osoby užitečné k tomu, aby vám poskytly kontakt na nějaké další designérské eso, jenž je doposud mimo vaše sítě.

A pozor, nenechte se zde zlákat objemem – kvalita je zde mnohem důležitější, jak kvantita. Mimochodem, patří k dobrému bontonu, že když už od někoho podobnou službu využijete, pak mu ji jednou také nějak vrátit.

Náhled je základ

5. Náhled je základ

Zůstat stále aktuálním v proudu neustále se měnících desítek designérských řek může být nepříjemně náročný úkol, což platí o to více, když na podobnou věc nemáte celý den. Nebojte se tedy použít všelijaké nástroje, které vám tento úkol usnadní.

Dobrým kouskem do výbavy je třeba Tweetdeck (nechá vás spravovat více účtů najednou, odkládat Tweety, …). A lidé mají docela rádi i Bottlenose, který vás nechá obratem odhalit, co ostatní sdílejí – od URL až po obrázky.

6. Zabořte nos do komunity

Když pomineme některé extrémní jedince s neméně extrémními názory, je designérská komunita poměrně vstřícnou záležitostí, takže určitě je dobré vědět to, že se váš profil stane známějším, když se i vy aktivně zapojíte do místního života ve fórech, chatech, webinářích nebo co zde bude probíhat.

Je to trochu jako karma – když si najdete čas na ostatní, najdou si ho i ostatní na vás.

7. Nesledujte jen lidi

Mnoho poptávek a zadaných dotazů s nabídkou volných míst není vyplňováno a zadáváno přes agentury, ale organizace to dělají přímo na sociální média, komunitní portály, freelance-servery a podobná média. Sledovat tedy některou z firem určitě neuškodí, protože se tu čas od času může poptávka v podobném duchu objevit.

Opět zde platí jednoduchá matematika – čím lépe znáte firmy aktivní v designérské branži a čím častěji sledujete jejich profily, tím snáze narazíte i na jejich pracovní nabídky.

RSS v plné polní

8. RSS v plné polní

Řada webů a blogů věnujících se designu, popřípadě zveřejňování designérských pracovních nabídek, publikuje v RSS formátu, takže i ty rozhodně radíme sledovat – třeba skrze Google Reader.

Podobný přístup je velmi efektní formou komunikace šetřící čas u všech zúčastněných – namísto procházení desítek firem každý den si jen projdete novinky z příslušného kanálu a je to, zbývá již jen hledat job dle vašich vysněných kritérií.

Čtení RSS nebývá špatné zkombinovat s vaším chytrým mobilem, protože ten je na podobné věci při ruce často i během dne, kdy u sebe nemáte PC nebo notebook, ale narazili jste právě na nějakou tu volnou chvilku (ležení ve vaně, zácpa na dálnici, …).

9. Správně načasujte věci

Spousta novinkových feedů, na jaké asi narazíte, bude připomínat vodopády Niagara: se stejným tempem se bude měnit status a novinky zde.  Bývá tudíž nepsaným pravidlem, vystavovat pracovní nabídky tehdy, když se dá předpokládat, že je co nejvíce potenciálních designérů online – čili zhruba v pracovní hodiny nebo v podvečer.

A dodejme závěrem, pozor na časové posuny, protože jen málokdo si čte pracovní Tweety ve 4 h ráno…

Služba Lanyrd pohlídá konference

10. Služba Lanyrd pohlídá konference

Absolvovat konferenční kolečko je skvělý nápad, protože je to obvykle výborný zdroj kontaktů, schůzek, seminářů a informací o trendech v branži. 

Velmi slušným nástrojem pro práci s konferencemi je třeba Lanyrd: sdělí vám, co se kde děje, kdo tam bude, co se tam bude řešit a také samozřejmě, kdy to je. Snadno tak vyčíhnete tu správnou osobnost, firmu nebo koho tam vlastně chcete potkat.

11. Jděte za prací

Na dnešním internetu není dozajista nedostatek sociálních sítí, čeho ale určitě nedostatek odhalíte, pak svého času. Je tedy nelogické chodit někam jen proto, abyste tam byli, ale přínos veškerý nulový.

Před rozhodnutím o (ne)vhodnosti nějaké sociální sítě tedy bývá dobrým krokem, projet si zde nejprve pro vás zajímavé tagy, značky atd. atd. Ze sítě zkrátka musí být cítit designérský potenciál.

12. Najděte si svůj píseček

Existují média pro každý typ designérských náležitostí – pokud to někdo aspoň jednou udělal, existuje pro to síť.

A jako by to nestačilo, podobné sociální sítě se dnes zcela běžně nadále ještě rozpadají na jakési pod-sítě zaměřené užším tématickým směrem.

Vezměme si jako příklad řešení pro designéry uživatelské zkušenosti, jenž najdete na sítích typu London IA, zatímco příznivci techničtější stránky věcí, zde HTML5 kódování, si mohou počíst pro změnu na HTML5 Rocks.

13. Emulujte své idoly

Teď určitě nemáme na mysli, někoho do puntíku a vysloveně imitovat designérským stylem nebo mu ukrást kód kupříkladu. Zdá se, že je imitace u podobných vizuálních věcí zcela k ničemu, ale přesto má i tato zdánlivě nepoužitelná imitační oblast pro vás jistý drobný přínos.

Vyhraďte si nějaký čas i na zjištění, jak lidé, jenž sledujete, používají sociální média. Jestli třeba aktivně sledují něco pravidelně, jak často a co re-tweetují, jak moc kritičtí na to jsou, zda píšou pouze tehdy, když mají co sdělit nebo pravidelně,  … Projeďte prostě podobné věci a pak se rozhodněte, zda (a co vůbec z toho všeho) je to přínosné jakkoliv emulovat. Mimochodem, zkuste se k tomu přinutit i u lidí a firem, jenž vás iritují – i mezi prázdnými škeblemi se opravdu občas najde perla…

14. Zkuste Dribble

Služba, web a sociální síť Dribble je cosi popsatelného snad jako „Twitter pro designéry“. Přímo se tedy nabízí, sem zamířit kvůli odezvě a inspiraci.Dribble je obecně vzato dalším skvělým zdrojem všeho představitelného pro designéry rozličných typologií. Má to ale celé jednu nevýhodu – abyste se sem dostali, nejprve se potřebujete zaregistrovat jako „čekatel“ a potom musíte počkat, až vás nějaký člen Dribble pozve. Trochu snobské a zbytečně elitářské, ale jejich pravidla jsou jejich pravidla…Když si ale najdete čas a vpadnete do jeho vod, není to zlé místo k pochlubení se svým dílkem (nebo samozřejmě jen s rozdělaným konceptem) a k obdržení kritiky.

15. Myslete lokálně

Řada lidí dnes přistupuje k internetu přespříliš nadšeně a jako by nic jiného snad ani na světě neexistovalo. To by ale byl omyl. I dnes totiž často najdete ve vaší rodné hroudě natolik tradicionalistické tržní subjekty, že řada z nich snad ani neví, co to je internet – a i oni samozřejmě potřebují logo nebo navrhnout plakát apod.

Na síti se sice odehrává naprostá většina moderního dění, nicméně, určitě byste neměli podcenit ani vaše lokální zdroje  a možnosti – řada místních firem může klidně poptávat design v různé formě, lokální noviny mohou hledat grafika či „lamače“ designu, …

Vyptejte si odezvu16. Vyptejte si odezvu

Jako designérovi je vám jistě známo, jak moc důležitá je konstruktivní kritika. Jakkoliv umělecké máte třeba oči, jeden prostě není schopen toho, mít řadu názorů průměrné většiny.

Sociální média jsou proto pro jakýkoliv typ odezvy (na design či kód) perfektním médiem, přičemž existují speciální weby, které se zaměřují vysloveně jen a pouze na tento typ kolektivní spolupráce: za zmínku stojí hlavně ConceptshareCageappNoteboxapp a ConceptFeedback.

17. Updatujte svůj profil pravidelně

I když se může zdát tento bod jako zbytečná připomínka zcela zjevných věcí, přesto je to natolik důležitá věc, že si zasluhuje jeden vlastní bod. Nezapomínejte, že se snažíte druhou stranu přesvědčit o tom, jak moc kvalitní, kreativní a seriozní jste, což dokážete přes internet jen několika málo způsoby – a pravidelné známky kreativity jsou jedním z těchto faktorů.

Mimochodem, lehce humorně působí historky o lidech, kteří sice byli co do designu prvotřídní, publikovali pravidelně, ale co čert nechtěl – zapomněli uvést jakoukoliv kontaktní adresu! Nestaňte se tedy v žádném případě jedním z nich…

18. Zůstaňte informováni o trendech

Je jedno, jak moc času věnujete sociálním médiím a komunikaci zde, musíte se u nich chtě-nechtě smířit s faktem, že na ně nebudete mít tolik času, kolik byste si přáli. A to přirozeně naznačuje, že byste mohli propásnout velkou spoustu zajímavého obsahu.

Namísto zbytečného propadnutí panice je ale praktičtější se nad tím vším zamyslet a vytěžit ze stávající situace maximum.

Na síti jsou lidé velmi podobní vám, kteří jednají dost podobně a také si sbírají to nejzajímavější z internetu na blogu, Twittteru nebo kdekoliv jinde, takže občas se opravdu vyplatí, namísto pětihodinového procházení celého obřího webu, prostě prolisovat jen fóra a skupiny, jenž připadají zajímavá známým i neznámým designérům.

19. Myslete dlouhodobě

Sociální média jsou maratonem, nikoliv sprintem. Spíše než o raketový vzestup zde tedy jde o stabilní tempo, vytrvalost a ochotu být trpělivý. Nakonec, nejde o to, být první co do čtenosti, ale o to, aby si o vás lidé mysleli, že jste zajímavá designérská osobnost s neotřelými nápady, seriozním přístupem a znalostmi Leonarda da Vinciho.

Shrnuto a podtrženo, lidé by vás měli následovat proto, že jste nějakým způsobem zajímavý a nikoliv proto, že vy sledujete celý Twitter a tedy některé osoby vás pak automaticky sledují na oplátku.

20. Nenechte se zablokovat

Unášení vláken věnovaných nějaké diskuzi proto, abyste si proklamovali vlastní URL, vystavování nesmyslných komentářů jen proto, abyste měli splněných 500 příspěvků v rámci bonus-sekce, používání irelevantních hash-tagů (#hashtags #every #monday #tuesday and #wednesday to get your #design #business into as many #twitter #feeds ), to nejsou věci, které vám pomůžou k proslulosti, ale k tzv. „zabanování“.

21. Nezapomeňte na Pinterest

Za oné situace, že jste grafický designér, grafik, animátor nebo ilustrátor, určitě byste měli ke zlepšení svých pracovních vyhlídek a povědomí o své osobě využívat i služby Pinterest.

Pinterest se sice zaměřuje především na sdílení běžných snímků, ale i zde určitě narazíte na spoustu zajímavých kontaktů, jenž vám mohou potenciálně časem nějak prospět v kariéře designéra.

22. Doplňte sociální tlačítka

Váš obsah se nikdy nestane sdíleným, když k němu nepřistoupíte  již od začátku zrovna se sdílením na mysli – tím je naznačen fakt, doplnit samozřejmě (dnes již opravdu doslova všudypřítomná) sdílecí tlačítka.

23. Nemluvte jen o práci

Sociální média jsou bezesporu prvotřídním místem tehdy, když chcete pohnout se svojí kariérou a mluvit zde o práci. Ovšem, nezapomínejte, že před tím, nežli s někým navážete byť jen profesionální designérský vztah, musíte dotyčného nejdříve poznat, tedy, navázat s ním přátelství a poznat ho trochu.

Též patří k místnímu dobrému bontonu i to, že komunikace na podobných místech by měla být přínosná pro obě strany: tedy, ani jeden pouze nemluví a druhý výhradně neposlouchá.

24. Instagram použít rovněž

Mike Kus získal velký počet následníků na Instagramu s tímto snímkem. Užívat proto služeb této sítě může být dobrou cestou, jak potkat zbytek lidí, kteří nechodí třeba až tak často (pokud vůbec) na Facebook nebo Twitter.

Tagujte zde rovněž své snímky relevantními a popisnými hash-tagy, čímž si na Instagramu zajistíte, že vaše obrázky budou součástí místně publikovaných populárních seznamů.

A jak to zde běžně chodí? Když na Instagramu zaujmete lidi, ti se podívají na váš profil autora a pak zde začnou o věci typicky řečnit.

25. Ignorujte idioty

Anonymita sociálních médií znamená, že zde narazíte na všechny typy lidí, tedy i provokatéry, lidi bez kouska kritického oka či vyslovené idioty, kteří pouze snižují sebevědomí začátečníkům.

Musíte si tedy i vy zcela nezbytně vyvinout šestý smysl na podobné existence a hbitě je odlišit od seriozních kritiků.

Zdroj: creativebloq

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články