5 cest, jakými Google mění tvář SEO

Google Chrome

Není to tak dávno, co byly optimalizace pro vyhledávací enginy považovány za speciální znalosti, jakými manipulovat ranking u Google za pomocí pár skrytých triků a taktik. Toto platilo před pár lety, ovšem situace je dnes úplně jinde (což řadě lidí na internetu, zdá se, poněkud uniká). Dnes jde o vyzrálý internetově-marketingový obor, který je dynamický, má mnoho tváří a stal se dnes nutností pro prakticky každého online-marketéra.

Google tento přerod samozřejmě ze všech sil podporoval, takže kromě urychlení nalezení požadovaných věcí si i nenápadně protlačoval své produkty, což dělal a dělá stále velmi úspěšně. Co však můžeme my odhadnout o budoucnosti z toho, jak se Google chová právě dnes?

1. SEO je dnes spíše o stavění značky než o manipulaci a tricích

Vnímání věcí okolo SEO se za dva roky neuvěřitelným způsobem posunulo. Již nemluvíme o lincích, keywordech a PageRanku, ale namísto toho diskutujeme branding a content-strategii. Kvalitní značka a neméně kvalitní obsah, to je to, co hraje na notu Google dnes.

Vše začalo v době, kdy Google zavedl updaty svého vyhledávacího algoritmu nazvané Google Panda a Penguin. Tímto jasně a zřetelně potvrdil webmasterům, že je již konec jakýmkoliv pokoutným trikům a že již nebude ani náhodou tolerovat při vyhledávání špatný obsah. A výsledek? Takový jaký Google chtěl přirozeně – kvalitní obsah je nyní jedinou zaručenou věcí, jak si zajistit viditelnost.

2. Google již není pouze vyhledávací engine

Ano, Google jako jeden začal a i nadále tak slouží ve své hlavní funkci, stal se ale také stěžejní řekou skrze níž tečou na spotřebitele mířící a na data orientované projekty. Knowledge Graph, jenž se snaží odhadnout, co uživatel chce a tuto informaci i bleskově dodá, je toho dobrým příkladem.

Řada moderních hledání se týká i míst:“Vegan restaurants in Brooklyn“, „Spas in Brisbane“, „Where do I get designer shoes in Milan?“ atd. atd. všechny podobné dotazy dnes vrací výsledky s extra-informacemi navíc: máme tu ceny, recenze, mapy, placené reklamy, …

3. Linky jsou stále důležité, ale jinak než dříve

Aktuálně se řada lidí domnívá, že kvantita a kvalita backlinků na vlastní doménu a stránky, to je primární věc, jaká potěší vyhledávací algoritmus. Protože tento trend dával vzniknout trhu s kupováním a prodáváním linků (asi nikoho nepřekvapí, že z něj Google není zrovna dvakrát nadšený), můžeme takřka jistě očekávat, že právě backlinky dostanou brzy menší důležitost a váhu v hodnocení.

Tak či onak, i když jsou linky často téměř irelevantní pro SEO, stále mají svůj význam pro vás jako vitální online-marketingová záležitost.

4. Budoucnost je „Nyní“

Google Now je více, než jen mobilní hledací nástroj konkurující Apple Siri. Je za ní zcela jiná virtuální osobnost, jenž odpovědi vytváří na základě nesmírného objemu údajů a informací: vaší geolokace, vyhledávací historie, poslední aktivitě na Google produktech a samozřejmě i z dalších míst. Prohledá i váš kalendář na zapomenutá výročí, vyloví cestovní itinerář z hlubin vašeho Gmailu a to už vůbec nemluvíme o takových triviálních záležitostech, jako je zahrnutí počasí na místě, kam se chystáte.

Povšimněte si, že důraz je na poskytování odpovědí, nikoliv suché předkládání stránek. Výzva však stále zůstává, jak se učinit natolik relevantním, abyste byli pro lidi zajímaví a objevili se v odpovědích i vy?

Jelikož se dnes nemalá část věcí řeší na mobilních zařízeních všeho typu, dnešní SEO musí počítat i s optimalizací právě na ně.

5. Přistupte k online marketingu s produktem na očích v první řadě

Když máte špatný produkt, můžete prodat snad i pár jednotek díky excelentnímu marketingu. Tato strategie ale nebude trvat dlouho + navíc je tu ten drobný faktor, že vám to zničí značku, jakmile to lidé zjistí. Právě toto je důvod, proč byste měli brát každou věc týkající se SEO/online marketingu jako „produkt“. Obsah je totiž vlastně také takový produkt, když přijde na věc: může to být třeba blog-post, ebook, video, e-mailový newsletter, infografika, a tak podobně. Shrnuto a podtrženo, je to cokoliv konzumované veřejností.

Lidé od marketingu a reklamy mívají obvykle tendence v SEO prosazovat vlastní kampaň před produktem, nicméně měli by už konečně jednou pochopit, že není důležitá kampaň, ale produkt! Vezměme si třeba Apple – ten má sice vždy výborné kampaně, ovšem nikdy, nikdy by se do nich nepustil bez prvotřídního zboží.

Závěr

Už vás z toho všeho začíná bolet hlava? No, ani závěr nebude o moc jasnější obáváme se… Je ironií dneška, že mnoho osob, co se snaží jako brand-marketéři, až se z nich kouří, selhává, přitom lidé, kteří pravidelně publikují na svém webu (blogování je patrně nejméně bolestivá cesta) a pomalu tak staví kvalitní obsah a značku, dlouhodobý úspěch mají.

Google se rozhodl pro určitou strategii a my se jí můžeme pouze přizpůsobit a maximálně se jí poddat. Můžete plavat proti proudu, ale bude vás to stát zbytečnou námahu, peníze, lidi a stejně skončíte tam, kde jste začali…

Relevantní články