5 cest, jakými sociální média mohou zničit váš business


Pro někoho možná mírně nečekaně, ale zato vytrvale, se nám dnes sociální média stala nejsilnější mediální platformou, protože mají (z pohledu businessu) skutečně nesmírnou moc – umožňují značkám či firmám zasáhnout a oslovit zákazníky kdekoliv a kdykoliv. Chytře uchopené, umožňují sociální média firmám růst.

Přínos těchto médií je sice nezpochybnitelný, každopádně to ale neznamená, že jejich vlivy jsou výhradně a vždy pozitivní. Mnoho firem je špatně aplikovalo a zničilo si reputaci, promrhalo potenciál nebo peníze. Také můžete trávit čas na platformě, jíž zákazníci nepoužívají nebo analyzujete nesprávná data.

Zde je pětice příkladů z praxe, které nám dokáží, že selhat zde je docela snadné:

1. Vaše sociální osobnost není sympatická

Držte svoje osobní názory a životní kréda mimo sociální média zaměřená na business. Když budete mluvit o kontroverzních tématech, zákonitě dříve či později urazíte nějakou skupinu, která pak u vás samozřejmě nebude obchodovat + vás dále pozitivně nedoporučí.

Rozdělení vaší komunity není dobré, protože jedna půlka pak má tendence obrátit se proti vám.

Podobná věc se povedla třeba USA prodejci kuchyňského nádobí KitchenAid, jenž nevhodně okomentoval babičku prezidenta B. Obamy. Zodpovědnou osobu zde sice vyhodili, ale firma má škraloup i nadále.

2. Nenásledujete zákony „sociální karmy“

Pokud chcete získat ze své skupiny lidí, fandů a zákazníků, musíte svým zákazníkům nejprve nějakou tu hodnotu nabídnout. Lidé na sociálních platformách hledají z drtivé většiny toto: zábavu, informace a jakýkoliv obsah hodný sdílení, který je zajímavý (a tedy tím část této zajímavosti odrazí zpět i na  postující osobu).

Když nabídnete řečené, pak začnou samy zázračně růst kliknutí, následování, konverzace apod. Pokud ne, křičíte v prázdné místnosti.

3. Nespojíte sociální prvek s obchodním

Mnoho firem se dnes již poučilo, že sociální média jsou potřebná pro úspěch. Vyhradily tudíž na ně nějaký rozpočet a to vše bez toho, aniž by zde měly jakýkoliv konkrétní plán či metriku, jak to vše změřit.

Problém zde je hlavně to, že uživatelé sociálních médií se skokem nemění z facebookovského-fandy či twitteřího-followera na dychtivého zákazníka. Trvá to čas.

4. Neměříte, co je třeba

Se sociálními médii je spojeno kvantum metrik. Tato čísla mohou být nápomocná u určitých typů rozhodnutí, nicméně je nutné si uvědomit, že ne vždy odpovídají i složité lidské povaze a jejímu chování.

Sociální analytika, ta prostě není cestou, jak změřit úspěch vašeho sociálního businessu, ale cestou, jak proměřit vaše sociální snahy. A bude jen na vás, vybrat z moře metrik a údajů ty správné faktory!

Pro příklad: počet „lajků“ na Facebooku není vždy dobrým měřičem úspěchu. Můžete jich mít miliony,ale jak se o věci nediskutuje, jako by nebyla…

5. Myslíte si, že vše zvládne první zaměstnanec

Navzdory opakovaným hrůzám, co se na poli sociálních médií ve firmách udály, i přesto se dnes stále najdou podniky, které nesvěří tuto důležitou věc odborníkovi, ale nějakému firemnímu samoukovi.

Mimochodem, provedení nějaké sociální akce, to ani náhodou není vše, musíte data i mistrovsky analyzovat + je pak přirozeně nutno, i upravit vaše další akce dle výsledků vaší dosavadní snahy.

Nezkušenost zde může znamenat katastrofu, takže pozor. Viz opět příklad z praxe: osoba zodpovědná za postování v Red Cross vydala na veřejném účtu, jak se opila na jakési oslavě. Až pozdě si uvědomila, že přehodila účet vlastní a pracovní.

Zdroj: entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články