7 smrtelných hříchů najímání


Pohovory

Každý, kdo někdy někoho najímal, je určitě velmi dobře obeznámen s pokušením ho přijmout co nejrychleji. Každému je ale jistě jasné i to, že nalézt výbornou osobu vyžaduje čas a trochu toho hledání. Nepodlehněte tedy ani vy snížení svých „najímacích standardů“ a to ani v potřebě skutečně největší.

Agentura Gallup zjistila v této souvislosti, že firmy nezvládnou najmout toho nejlepšího ze všech uchazečů v 82 % případů.

1. Najímání je podružné

Najmutí a nalezení, popřípadě vytrénování správné osoby, to trvá měsíce a přitom vy jste v práci konfrontováni s dnešními prázdnými pozicemi, jenž by bylo potřeba co nejdříve zaplnit. Člověk pak leckdy přijme někoho „dobrého tak akorát“ a pak ho to po čase mrzí.

2. Přehlížení doporučení

Prvotřídní doporučení od firmy, jíž věříte a která je obeznámena s těžkostmi hledání talentů, je neocenitelné. Nikdy proto doporučení neberte jako jen další resumé, jinak můžete snadno přehlédnout skutečnou osobnost.

3. Ignorování schopnosti zapadnout

Čím více míváte rádi kandidáta na osobní/fyzické úrovni (a naopak on vás), tím častěji bývá dotyčný špatnou volbou, protože do firmy dobře nezapadne. Musíte si položit i takové otázky, zda se tato osoba stane extrémně nadšenou pro váš produkt? Bude cestovat opravdu tak často, jak je potřeba? Má mentalitu vhodnou spíše do velké nebo malé firmy? atd. atd.

4. Dávat přednost zkušenostem před inteligencí

Nájemce a firemní řečník se často zaměřuje výhradně na to, zda má kandidát určitou zkušenost. Přitom přirozená inteligence a „tah na branku“ je mnohem důležitější faktor, nežli věc, co se dnes dá obstarat týdenním školením.

5. Padnout do osidel dobrého řečníka

Za oné konstelace, že najímáte opravdu hodně a často, dříve nebo později na něj narazíte určitě – svým charisma a šarmem jsou dokonalí, což znamená, že průměrná osoba pak má tendence hodnotit je a jejich další schopnosti poněkud nekriticky. Charismatický programátor vám bude na nic, pokud nezapadne do týmu a vy navíc přeceníte jeho schopnosti.

6. Najímání „pracovních skokanů“

Definovat pracovního skokana není lehké, ale jisté náznaky by vám měly napovědět (3 firmy za 3 roky apod.), že je na čase zvednout obočí a začít se divit nahlas. Ne každá změna musí být samozřejmě negativního rázu, ale vaši bližší pozornost si věc určitě zasluhuje.

7. Brát reference na lehkou váhu

Dnes se lidé na reference často jen letmo podívají a pak jedou dál v pohovoru, ovšem již jen málokdo si věci skutečně sám ověří. A to byste udělat měli, protože reference jsou vaše poslední hradba před špatným najmutím. Věnujte jim tedy trochu času a po prolezení digitálních zdrojů si zjistěte, jak se komu s dotyčným pracovalo + jakou má na netu historii. Ideálním dotazem by pro vás mělo být: „Najali byste si tuto osobu znovu?“

Zdroj: Entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články