7 užitečných lekcí z korporátního mítinku sociálních médií


pc6

Po přesně dvou dnech konverzace o sociálních médiích s 25 největšími značkami světa je lehce nečekané a velmi příjemné, že neslyšíme již posté stále to samé a samé dokola. Letos jsme absolvovali již třetí ročník a mihly se na něm i návštěvníci typu Whole Foods, NASCAR, McDonald’s a Century21.

Během akce proběhlo zhruba dvacet diskuzních seminářů, jenž se zaměřovaly naprosto na vše představitelné – od diskuze interní struktury firmy, přes výrobu obsahu, až třeba po vedení další generace specialistů. Hashtag události (#CSMNY) byl na Twitteru velmi populární, což jen dokazuje jeho sociální viralitu.

Z diskuzního pódia zaznělo mnoho zajímavých věcí, avšak mezi ty zajímavější patří hlavně ta témata, která jsme si dnes dovolili pro vás vypíchnout:

1. Chytré značky neřeší jen sociální média

Z několika prvních konverzací na téma „bezešvé zapředení sociálních médií do podniku“ bylo hned evidentní, že největší značky světa myslí i za známý tradiční nápad, že sociální média jsou jen místem k distribuci toliko médií. Tak třeba Instead MetLife Head of eBusiness Amir Weiss, Adobe Exec Jeff Feldman a TradeKing CEO Don Montanaro, všichni do jednoho sdíleli teorie, že idea „sociálního businessu“ má dopad na vše od péče o zákazníky, až po obchodní schůzky.

2. Lepší časování je vším

Pro kohokoliv, kdo někdy pracoval na firemních lead-generation kampaních (generování zájmu spotřebitel o produkt či službu – většinou spadá pod reklamu, ale jsou zde i nepeněžní věci typu e-newsletter), tak ví, že jejich responzivní poměr je okolo 3-15 %. Ale pozor, CMO Restaurant.com pan Christopher Krohn přišel s jiným nápadem, který zvýšil odezvu na 40 %! V čem je ten kouzelný rozdíl? No, je to vlastně docela prosté, namísto čekání 24 hodin poté, co se u nich lidé najedli, jim byl dotazník předkládán hned, takže zákazníci byli evidentně ochotnější podělit se o svůj názor. Později se v rámci diskuzního panelu s obdobnými závěry pochlubily i jiné značky, čili se určitě nejedná o náhodný výstřelek.

3. Motivovat a trénovat zaměstnance skrze obsah

Je to lákavé, myslet na vytváření zajímavého obsahu jako toliko na marketingovou taktiku sloužící k dosažení těch zákazníků, jenž hledají nějaké informace či službu. Kupodivu ty nejsilnější příklady použití přišly ze směru, jaký nikdo nečekal, totiž od značek, které aktivně používaly obsah i k motivaci zaměstnanců. Tak třeba Century21 CMO Bev Thorne se podělila o fakt, že její organizace aktivně používá interně vyrobená videa k tréninku „na sociálních médiích“ a to agentů prodávajících nemovitosti, to zase taková Whole Foods Director of Social Media Natanya Anderson přišla s pár nápady, kdy obsah, žebříčky a příklady z praxe byly použity k inspiraci nezávislých majitelů obchodů (a potažmo i dalších osob) k většímu používání sociálních médií (bylo tu i aktivní odměňování těch nejlépe si vedoucích v týdenním žebříčku).

4. Naleznout cestu ke zlepšení špatné zkušenosti

Pokud snad existuje jedna univerzální pravda o změně, pak ta, že ji nikdo ve firmě ani doma nemá rád. A dobrým příkladem je stěhování – zabalit si veškeré věci, přestěhovat se na jiné místo a opět si zařizovat nové místo není zrovna super zážitkem. Společnost U-haul (resp. její Social Media Director Toni Jones) se ale pokusila věci uchopit jinak – prostě se pokusila vše proměnit v pozitivní proces. Chtěla po lidech aby užívali hashtagu #myuhaul a s ním sdíleli své snímky ze stěhování výměnou za šanci zvítězit v něčem motivačně výhodném (sleva na stěhování, vystavení snímků na firemním webu, aby se věc stala stálou zábavnou a nikoliv prchavou negativní zkušeností apod.). Proměna negativního zážitku v pozitivní se zdá být leckde nemožná, stačí však věc správně uchopit a je rázem ziskem pro zákazníka i vás.

5. Oddělit tvorbu obsahu od distribuce

Je snadné věnovat většinu své pozornosti obsahu jeho tvorbě. To se zdá jako ta těžší věc, ale když už jednou máte obsah vytvořený, rázem zjistíte, že jeho distribuce do správných rukou (tedy přesněji před správné oči) je minimálně stejně velká výzva. Diskuze mezi Huffington Post Brand Strategy Director Marcia Lesser, Marissa Pick z Euromoney a Amirem Zonozi of Zoomph jasně vyústila v jeden důležitý závěr: jak moc je důležité tvorbu a distribuci oddělit. Pan Lashua, Intel Editor In Chief, se podělil o obdobnou vizi – je prý velmi důležité zkoušet stále nové a nové platformy a sledovat, jak se jim v trendech daří. No a právě po prozkoušení různých platforem může člověk překvapeně zjistit, že některé jsou perfektní k výrobě obsahu, jiné k distribuci a další zase tak napůl.

6. Nezapomeňte na zaměstnance

Na řadě panelů (třeba díky osobnostem jako je Dan Lewis z Molson-Coors nebo mnoha softwarovým firmám) proběhla i zpráva, že firmy často zbytečně propásnou jeden z nesmírně důležitých zdrojů v sociálních médiích – ano, jde přirozeně o zaměstnance samotné. Dle některých odhadů může pár tisíc zaměstnanců vygenerovat stejný „sociální dosah“ jako miliony fanoušků. Přitom je dnes situace typicky taková, že značky nejsou moc dobré v tom, dávat svým zaměstnancům rady a kvalitní postupy ohledně promoce na sociálních médiích. Jak se dá očekávat, existuje pro to již i spousta nástrojů pro centrální správu věcí.

7. Nahraďte velká data malými daty z akce

Slovo „big data“ je populárním pojmem v sociálních médiích, ale několik řečníků opět vypíchlo něco velmi důležitého: u řad dat se dá jejich srozumitelnost zvýšit tím, když člověk pozná, jaké části z velkých dat může ignorovat. Značky jako Sprint, Whole Foods a McDonald’s jsou příkladem nad jiné skvělým, protože je jasné, že jimi sesbíraný objem tržních dat musí být přímo enormní, je tedy jen a jen logické, že se z nich musí selektivně vybrat jen ty správné údaje pro ten či onen záměr (respektive pro to či ono publikum nebo akci). Když je dat příliš, zkrátka se v nich ztrácí to důležité + data neposlouží pro lepší pohled na marketingové věci a posléze k novým, lepším tržním rozhodnutím.

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články