8 tipů, jak se co nejlépe porvat s prací doma


Teleworking, home-office, homeworking, je jedno, jak věc nazveme, stále je pod ní rozuměno totéž = totiž obecně lidé, kteří pracují doma. O existenci výhod a nevýhod obou přístupů dnes mluvit ale nebudeme a místo toho se zaměříme na to, jak z práce doma dostat co nejvíce a jak se s ní efektivně vypořádat.

Práce doma není pro každého. Pokud člověk není motivován a s vysokou disciplínou, snadno sklouzne po některém z domácích pohlcovačů času. Ale dosti slov na úvod, nadešel čas na prve slíbený seznam.

1. Začněte každý den stejně, jako byste do práce chodili

To znamená provést všechny ty naše malé lidské rituály stejně, jako byste to dělali pro jinou věc, respektive pro práci normální – dejte si sprchu, oholte se, obléct, snídaně atd., však vy jistě znáte svůj režim daleko lépe než my… A proč to všechno? Když nastavíte pracovně-profesionální standardy okolo sebe, bude se vám do domácí práce snadněji pronikat.

2. Postavte si kancelář

Je zcela klíčové, abyste si vytvořili práci zcela dedikované místo, které má mít všechny pro ně obvyklé atributy – nesmí být zbytečně depresivní, naopak však být co nejvíce komfortní, soukromé, budete tam daleko od všech potenciálních vyrušení atd. Toto místo je vaše, tak se nebojte si jej co nejvíce „zosobnit“ – budete tam trávit hodně času, tak ať stojí za to!

Měli byste mít pohromadě všechny nástroje, jaké potřebujete (tedy minimálně PC/notebook, mobil a tiskárnu) na jednom místě. Specifikace vašeho místa taktéž nastavuje hranice i pro další členy domácnosti (mazlíčky) a naznačuje jim, že teď nejste k dispozici, ale pracujete.

3. Začněte den o 30 minut dříve než kdy máte v plánu začít pracovat

Tento čas by měl být využit k dvojici věcí: za prvé, vytvoření plánu, jak zdolat dnešní zátěž problémů a za druhé, k užití sociálních médií a e-mailu/sms (přečtení novinek by mělo stačit cca 3x denně, ale je to na vás samozřejmě). Vědět, že po odškrtnutí jistého otravného úkolu budete mít tento konkrétní den to nejhorší za sebou je silnější motivace, nežli by se zdálo…

Možná se vám nebude chtít tak brzo začínat, nakonec, šéf nestojí za vašimi zády, tak co? Berte to ale z druhé stránky – čím dříve začnete, tím spíše i skončíte!

4. Promyslete, jaký typ osoby jste

Každá persona má jiný režim, který jí niterně vyhovuje. Někdo pracuje celou noc a ve dne spí (to taky není úplně ideální, ale krátkodobě budiž), jiný pracuje nejlépe po ránu, další odpoledne a třetí zase večer. Abyste se i vy co nejdříve a nejsnáze zbavili nejhorších úkolů, je pro to nutné, přizpůsobit svůj čas největší produktivity jejich provádění.

5. Zaveďte si striktní rozvrh a řiďte se jím

Fakt, že pracujete doma bez jakéhokoliv biče ze strany bosse, je sice lákavý, ale v dlouhodobém hledisku budete produktivnější jedině tehdy, když na sebe uvalíte určitý pracovní režim – čím více něco nesnášíte, tím volnější může být, ale když už se jednou rozhodnete něco ten den dokončit, měli byste se k tomu také přinutit.

6. Zůstaňte připojeni

Práce z domova může řadě lidí připadat jako strašně osamocená, ale tak tomu určitě být nemusí. Stačí spustit váš oblíbený komunikační program typu Skype a můžete si užít skoro-lidského kontaktu klidně po celý den. Použít Skype k ranní virtuální tele-schůzce s kolegy je taktéž dobrá idea a den vám často pomůže dobře odstartovat právě to, když si s kolegy „pokecáte“ po ránu nejprve o nepracovních věcech. A je tu i jiná motivace – když budete vědět, že vás dnes po ránu uvidí celý váš pracovní tým, bude to tlačit na vaši přirozenou lenost, neupravit se (nejen) do práce.

7. S týmem komunikujte i přes den

Pokud je ve firmě známo, že pracujete doma a jednou z mála cest rozumné komunikace je zrovna Skype, musíte se ujistit, že je to všem důležitým osobám jasné, aby byly k zastižení tehdy, když jsou potřeba. Pokud se lidé během úkolu aktivně setkávají (a stačí jen virtuálně), většinou pracují více aktivněji.

8. Na konci dne za sebou dobře zavřete dveře od práce

Několik lidí to neumí a je to zpočátku velmi těžké. Je snadné pracovat i poté, co již máte oficiální hodiny za sebou, nevěnujte tedy celý svůj život práci, ale mějte také nějaký život a hobby.

Idea, že čím déle člověk pracuje, tím lépe, je samozřejmě nesmysl. Člověk není stroj a po pár hodinách aktivní činnosti potřebuje přestávku, jinak začne dělat chybná rozhodnutí, začne propadat malomyslnosti, bude obsesivní atd. atd. Nikomu při práci nepomůže, když jeho mysl nebude zcela čistá.

Zdroj: entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články