Co dělat, když klient odejde dveřmi?


Daně a smrt bohužel nejsou jedinými věcmi, na které se může businessman dnes „těšit“. Může si vsadit rovněž na to, že někdy během jeho kariéry, i jeho největší a nejslibnější klient prostě odejde dveřmi namísto uzavření zakázky.

Dojít k tomu může z celé řady pohnutek – některé se očekávat a předvídat dají (nový tým ve firmě nahradí dřívější práci externistů), s jinými to je již ovšem horší (pohnutky osobního rázu, sázky, …). Ať již tak či onak, ztráta velkého klienta není nikdy jednoduchá věc a může se stát drtičem morálky pro businessmana i zaměstnance. Zvládnout další události proto nebývá snadné. Jak se s tím tudíž porvat?

1. Nenechávejte všechna vejce v jednom košíku

Jedna z nejhorších věcí, jakou může firma zažít, je ta, když zjistí, že ji doslova živí jiná obrovská firma, bez jejíchž zakázek by ta první zašla na úbytě.

Tak, jak pro vás nějaký klient roste na důležitosti, je nesmírně důležité, abyste odolali pokušení, aby se pro vás právě tento klient stal jediným účelem existence a výhradní cíl. Musíte si prostě nalézt čas i na kultivaci vztahů jiných, menších klientů a to přirozeně nejlépe již tehdy, když jde obchod dobře. Když totiž odejde obří klient, jste rázem bez jeho prostředků.

2. Nepropadat panice

Jakkoliv mizerná situace se právě děje ve firmě, jakožto vedoucí osoba si nemůžete dovolit, propadat jakékoliv panice nebo výrazům negativního myšlení, jako k tomu typicky dojde u vašich zaměstnanců. Zachovat si neutrální pokerovou tvář bude obtížné, ale pro dobro vaše i zaměstnanců zcela nezbytné.

Člověk je ve své nejhlubší podstatě pořád společenské stádní zvíře, takže jakoukoliv změnu morálky na špičce vedení si velmi důkladně uvědomuje a detekuje. A nic lidi pak nepodrží lépe pohromadě, jako aura autority a důvěry.

3. Važte si zaměstnanců

Dobrým tahem pro lidi z vedení bývá za podobných situací osobně si promluvit s každým zaměstnancem a ubezpečit ho, že tato nárazová věc nemá vliv na jeho pozici. I kdyby ale časem přesto na propouštění došlo, určitě je vám jasné, že byste si okolo sebe měli nechat jen ty nejschopnější lidi.

Když naznačíte určitým lidem, jak moc vám na nich záleží, můžete se vsadit, že oni na oplátku v horších dobách podrží vás.

4. Obrácení negativa v pozitivum

Držet se roky jednoho klienta, co vás skoro výhradně živí, může mít svoje pozitiva i negativa. Jedním z pozitiv je fakt, že je to šance pro nové příležitosti na trhu a hledání dalších klientů. Může vás to dokonce přinutit, oslovit takové typy firem, na jaké byste dříve ani nepomysleli z důvodu vytíženosti prve dominujícím klientem. Když vám odejde majoritní klient dveřmi, není to určitě žádná smrtelná tragédie. Je to prostě součást businessu, stejně jako kupříkladu neplatiči nebo zákony.

Zdroj: entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články