Franchising – možnost, jak vybudovat firmu na stabilní značce

Pokud se rozhlédneme kolem sebe, rázem zjistíme, že se setkáváme s mnoha podnikateli, kteří jsou pouze „schováni“ za úspěšnou značkou, jejímž jménem provozují i svůj podnik. Nejčastěji se jedná o rychlá občerstvení, bary, restaurace, kavárny, ale i obchody. Tomuto principu se říká franchising, a ačkoliv u nás ještě nezažívá takovým boom, ve světě je v možnostech podnikání často oblastí číslo jedna.

Co odrazuje? Hlavně poplatky z obratu, či dodržování stejných principů

Mnoho podnikatelů tuto formu zavrhuje již v počátku, a to hlavně proto, že jsou s ní spojeny pravidelné poplatky – buď ve formě pevných částek nebo ve formě procent z celkového obratu. Stejně tak mnohým vadí i to, že nemohou jít individuální cestou, a to třeba v nabídce produktů, ale i jejich nabídka musí být součástí té, kterou schválí samotná centrála. Na jednu stranu poměrně omezující podmínky, ale na tu druhou je fajn, že častokrát produkt má vybudovanou pevnou pozici na trhu.

Značka sama o sobě táhne

Tím kladem je především ona značka, která již sama o sobě dokáže přitáhnout své zákazníky bez výraznějších reklamních kampaní. V porovnání s rozjížděním vlastního byznysu pod vlastním jménem je to velká úspora času i peněz. Kromě toho mateřská firma jasně nastaví veškeré principy fungování, čímž se podnik nestaví metodou pokus/omyl, ale jak nabídka, tak personální složení a odpovědnost, je postavena již na fungujících principech.

Franchising se dále rozvíjí

Podle nedávno vydané tiskové zprávy se franchising v poslední době v České republice rozšiřuje. Zejména pak v realitních oblastí velkých realitních hráčů jako Century 21 nebo RE/MAX. Osm největších českých provozoven franchisingu (např.: Best Drive, McDonalds, Yves Rocher) před dvěma lety počítalo necelých 400 poboček. Nyní se počet těchto poboček téměř zdvojnásobil.

To vše vede k tomu, že si hlavně zahraniční subjekty dokážou vše dobře spočítat, což je vede rozvíjení byznysu právě touto formou. U nás bohužel stále ještě převládá snaha o to, snažit se vybudovat vlastní značku, přijít s něčím novým a nejlépe nevyužívaným. Na jednu stranu je to může být dobrá myšlenka, ale většina nových nápadů častokrát brzy skončí, protože se v těžké konkurenci nedokáže prosadit. Ostatně, proč vyrábět nové kolo, když to současné jezdí?

Relevantní články

    None Found