Jak jednat a mluvit s grafickými designery?


Vytvořit něco nového takříkajíc z ničeho a na zelené louce, když pracujete jen s designérem nebo designérským týmem, to je těžké. Proměnit ideu na úspěšný produkt pak ještě těžší – je to náročný a hodiny pohlcující proces. Leckdy ale v praxi tak nějak úplně nelze vše nechat výhradně na designérech, protože součástí procesu by měl být i zákazník nebo vedoucí, tedy vy.

Váš job jakožto klient/vedoucí je naoko prostý, vlastně musíte „jen“ designérům pomoci pochopit, jaká že to geniální představa se vám rodí v hlavě, aby vám následně mohla v praxi nějak posloužit. Kdyby se celá věc (nebo některý její detail) náhodou nepovedla, bylo by snadné to házet právě na grafiky-designéry, ale je to právě na vás, komunikovat s nimi efektivně a dát jim i všechny nástroje, které k realizaci potřebují. Jedině takto si můžete být jistí, že vám doručí to nejlepší.

Mluvte brzy

Zpětnou odezvu byste měli grafikům dávat často a brzy. Není totiž pro grafika nic víc frustrujícího, nežli zhmotnit nějakou svoji představu, nad níž pak klient/šéf dělá drahoty s věcí, kterou měl vyřešit již dávno při prvotním návrhu. Promluvit ke grafikům-designérům co nejdříve tudíž zajistí, že i jejich dílo bude upraveno dávno před tím, než je dokončí. V žádném případě tedy se změnami nečekat na poslední minutu.

Věnujte důkladný čas i prvnímu grafickému návrhu, jenž vám je předložen. Pokud se vám něco nelíbí/nevyhovuje klientovi, pořiďte seznam změn a ty pak předejte grafikům na dalším meetingu. Tímto sice nezabráníte dalším úpravám a revizím, ale je to pořád lepší, jak mít kompletní něco, co je od začátku na špatných základech. Designér není telepat, pokud mu nesdělíte, že někde není problém, sám na to nepřijde.

Buďte velmi specifičtí

Při naslouchání klientově nebo šéfově odezvě není snad nic více frustrujícího, než když dotyčný neřekne nic jiného, nežli nějakou prázdnou frázi typu: „Nemá to jiskru!“ nebo „Tuto barvu na logo přece nikdo nepoužívá!“.

Za oné konstelace, že designérům/grafikům neřeknete přesně a detailně, co vám na jejich návrhu vadí, opět to nepoznají. Řekněte jim proto, co a proč se vám zdá divné + jak to změnit ku vaší spokojenosti.

Čím více budete popisní a specifičtí, tím lépe, takže se nebojte trochu rozpovídat nebo sám navrhnout jisté kreativní věci: lze přijít s konkrétním fontem, stylem, barevnou paletou nebo layoutem. A u všech těchto návrhů navíc i verbálně zdůrazněte věci, které se vám na nich líbí. Namísto „to je divné“ sdělte „rozložení v této části je moc nahusto, šlo by to zjednodušit?“

Tak, jak designérům předložíte kritiku, stejně důležitou věcí je jim sdělit i to, jaké části z díla se vám líbí a jaké tedy určitě neměnit.

I když člověk není zrovna expert na návrh, design, koncepci, kompozici a podobné věci, stále potřebuje aspoň trošku grafického citu pro to, aby dobrý design dokázal ocenit a poznat („Pane Vinci, co si to zase v tom CADu sakra čmáráte?!“).

Mluvte o krocích k lepšímu, nekritizujte naprázdno

I když lidé z designérské a kreativní branže jsou na kritiku zvyklí a počítají s ní, měla by u vás být zřetelná hranice mezi prázdnou a konstruktivní kritikou. Je snadné zdůraznit špatné stránky grafikovy osobnosti, když jste při kritice příliš přísní (nedejbože vulgární).

Pokud pojmete svůj vztah ke grafikům a designérům jako ke každé jiné osobě jíž si normálně lidsky vážíte a bude na vás vidět, že svoji kritiku myslíte maximálně upřímně, nebudou vám dělat zbytečné problémy a vše půjde o to snáze. Míru kritiky můžete dokonce radikálně zjemnit pár vhodně zvolenými slovy navíc, v nichž můžete třeba zdůraznit, že tato kritika souvisí s tím, jak věc vnímáte vy, nikoliv, že jde primárně o jejich špatný návrh („Tento font je hnusný!“ byste sice říci mohli, ale raději řekněte „můžeme místo tohoto fontu zkusit ještě alternativní prosím?“).

Vyslyšte i vy designéry

Stejně tak, jako designéři-grafici naslouchají vám, identicky i vy byste měl naslouchat jim. Jestliže máte (dle vašeho názoru) opravdu skvělý nápad, jak projekt zlepšit, je možné, že grafik-designér již věc zvážil (je to přece jen profík). V podobných případech je dobré vědět, proč se kreativní osoba rozhodla právě takto a nikoliv naopak. Tímto procesem i poznáte, co si váš tým myslí a jak pracuje + jaké jsou jeho procesy a limity.

Poté, co se vy i designéři vyjádříte, je čas začít jednat. Nalezněte, jaká část projektu je zcela nezbytná a jaké je možno kreativně doplnit a doladit kompromisem.

Ponechte designérům kreativní svobodu

Když poprvé přijdete za grafiky, možná moc konkrétních ideí nemáte, pak vám může druhá strana něco sama navrhnout, ale opět pozor, ať nepropadnete kouzlu rychlé kritiky (viz předchozí body). Občas se v praxi stává, že když designér pracuje nad projektem, ve finále vše vypadá tak nějak bez duše, jako by jen odškrtával položky na seznamu, co tam má být. Buďte proto flexibilní a nebojte se přijmout i věci více kreativní, o nichž jste zprvu ani neuvažovali. Je klidně možné, že jejich idea je lepší jak vaše…

Zdroj: Entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články