Jak na správnou tvorbu cen?


Cenotvorba je v souvislosti s e-shopem rozhodně velmi důležitým pojmem. Bohužel většina, hlavně začínajících, podnikatelů se této oblasti věnuje pouze minimálně a ceny určují především podle cen konkurence. Na jednu stranu je to dobrá volba – z hlediska možné konkurenceschopnosti. Na druhou stranu příliš nízké ceny mohou znamenat minimální výdělky, a tím i krach celého podnikání.

Cesta nejnižších cen není ta správná

Je důležité si uvědomit, že pokud máte ve svých maržích možnosti jít dolů, mají víceméně stejné možnosti i vaši konkurenti. Významným podražením ceny tak pouze snížíte svou marži, ale konkurenční výhodu nijak nesnížíte. Ostatní obchody totiž zareagují stejným způsobem, a jste opět na začátku – ale s menším výdělkem.

A pokud může nižší cena znamenat více objednávek, nemusí to vždy znamenat větší výdělek. Pokud cenu snížíte o jednu třetinu, znamená to, že pro stejné zisky musíte mít více zaslaného zboží, které znamená více práce. V celkovém přepočtu tak vlastně zjistíte, že za hodinu vaší práce získáte mnohem méně, než pokud byste své ceny nechali být.

Co je třeba si uvědomit?

Z hlediska tvorby té správné ceny produktu je tak dobré vědět nejenom jakou máme marži, ale také jaké jsou případné náklady na vratky, náklady na celkové poštovné, nebo i na zaměstnance, který zboží zabalí a odešle. Stejně tak by se do ceny produktu měly promítat náklady spojené s reklamní kampaní a propagací, se skladem nebo obalovým materiálem. Všemi těmito položkami nakonec zjistíme, že reálná marže je mnohem nižší, než jak jsme se domnívali v první chvíli.

A pokud zjistíme, že případné snižování cen by mohlo vést až k tomu, že by se případné výdělky držely na hodnotách nákladů, je ideální cestou raději vůbec nezačínat. Druhou možností je získat o něco lepší nákupní ceny, které přece jenom dokážou v tomto ohledu pomoci.

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články