Jak tým učinit šťastnějším?


web005

Provozovat malý business, to je jako řídit orchestr. Máte k ruce určitou sadu individualit, každou s jinými přednostmi a zápory, no a je jen a jen na vás, aby se jejich instrument dostal ve firmě ke slovu ve správný čas a u ideálního úkolu.

Když věci nejdou hladce, může být výsledkem neuvěřitelná kakofonie zvuků, když se toho ale zhostíte s elegancí, zvuky budou plynout jeden za druhým a splněné úkoly se začnou hromadit, jako prázdné lahve na studentském večírku.

Správně zorganizovat tým složený z mnoha individuálních jedinců rozhodně není snadné, protože různé typologie lidí mají pospolu v akci rovněž solidní šanci na tzv. „lezení si na nervy“. Převedení vaší vize do praxe tedy může narazit i na prostý fakt, že jste sdružili nepoužitelné osobnosti.

U malého businessu je navíc situace zhoršena (anebo přesněji znepřehledněna) i faktem, že na rozdíl od businessu velkého, kde si každý hraje svůj malý part jako pravý orchestr, businessy malé musí s lidmi častěji improvizovat na různé nástroje a témata, skoro jako pravé jazzové kvarteto. A aby toho nebylo málo, zádrhel je i to, že hráči v businessu většinou nehrají pořád jen v jediné místnosti, ale plní úkoly i jinde v podniku či venku.

Jak to tedy vše spojit a dostat z podobného týmu maximum?

Kdo pracuje s kým?

Naprostým základem je, aby lidé spolupracovali jeden s druhým. Kromě relativně jednoduchého případu, kdy si zkrátka neuvědomí, že by měli, tu máme i více problémové případy, kdy lidé spolu nemluví, protože mezi sebou necítí žádné pouto: ani lidské, ani pracovní.

Za oné konstelace, kdy máte pocit, že by i přesto měli pracovat z určitého důvodu spolu, pak se pokuste zbořit bariéru, kterou kolem sebe vystavěli (je kulturní? zeměpisná? věková? …). Když se vám povede trochu je rozmluvit, je zpola vyhráno.

Nezaměřujte se jen na zaměstnance

Na podobné pozici je patrně každému obchodníkovi jasné, že si jen se svým týmem prostě nemůže vystačit. Pochopitelně i jakákoliv chronická nedůvěra namátkou v dodavatele, síť prodejců nebo něco v tomto stylu, může mít na tým silný negativní vliv.

Když máte pocit, že sladit jen lidi ve firmě je takřka nemožné, co si potom myslet o externích firmách a dodavatelích služeb? Nevíte o nich prakticky nic, tedy samozřejmě pokud to není přítel, rodina, starý kolega z minulé dodávky apod. Sladit třetí strany a firemní jedince proto již zavání černou magií, nicméně, třeba se zrovna vám a zde na nějaké ty oddělující zdi i přesto podaří narazit…

Je rovněž nutné zajistit, abyste si nepletli chvilkové antipatie k něčemu a povahový rys – namátkou ne každý je nadšený z představy víkendového firemního team-buildingového výletu na lodi s povinně-dobrovolnou účastí, někdo se jde prostě radši sám projít, anžto samotář.

Zlepšete existující aktivity

Je docela dobře možné, ba skoro jisté, že na poli lidských vztahů, které vy pokládáte za pole neorané, již existují určité vztahy a to minimálně mezi některými lidmi. Netřeba jim proto připomínat, že jsou v práci a ne v seznamovací agentuře – když si organizují určité pracovně-lidské aktivity sami a seznamují se, nechť je jim přáno, prohloubí to totiž jejich vztahy nejen mimo pracoviště, ale logicky i na něm.

Je to k neuvěření, ale spousta manažerů si dodnes myslí, že podnik je něco jako vězení, galeje nebo nápravný ústav, kde se nesmí bez dovolení prakticky nic.

Shrnuto a podtrženo, budovat na již existujícím základě šetří čas a je vždy snazší, jako to celé stavět znovu. To vám potvrdí každý zedník, byť i jen se základní školou.

Modifikujte motivační struktury

Většina businessů a manažerů oceňuje své lidi jen na základě hmotných výsledků jejich akce. To je sice také cesta, nicméně zcela a nemoderně ignorující jimi vybudovaná sociální pouta uvnitř i vně firmy.

Změňte proto své hodnocení a jeho metody. Bonus či jakési čestné uznání by měli dostat i lidé, kterým se podařilo zbořit největší sociální mosty a postavit nejlepší sociální struktury.

Firma, to již dávno nejsou pouze „hard“ cíle a věci, ale také „soft“ typy, čímž samozřejmě nemáme na mysli verzi nainstalovaného účetního software…

Zdroj: entrepreneur

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články