Jak vytvořit mobilní stránky s dobrou odezvou?


Google Now

Časy, kdy lidé trpělivě čekali minuty na nějaký obsah ze sítě jsou již dávno pryč. Moderní uživatel je netrpělivý a běžně ztratí o stránky zájem, pokud nezareagují do 3 vteřin.

Splnění podobných nároků samozřejmě vyžaduje trochu jiný přístup, jak design a návrh stránek běžných.

A nejde jen o prosté zmenšení stránek. Jde i o to, že spousta lidí s nimi na mobilních zařízeních pracuje jinak. Obecně je nutno se se svým návrhem mobilní stránky přizpůsobit v první řadě hned dvěma věcem, které se ani náhodou vbrzku nezmění.

I. Malé akumulátory

Mobilní telefony, smartphony a další podobné mini-gadgety používají ke komunikaci s okolním světem bezdrátových technologií. A ty jsou samozřejmě náročné na energii, s níž se musí zacházet na podobně malých věcech opravdu s až fanatickou důkladností. V praxi tak běžně vzniká onen nepříjemný efekt, že se bezdrátové moduly vypínají poměrně záhy po dokončení přenosů, aby se šetřilo energií. No a pochopitelně, když se po pár vteřinách uspí a uživatel na něco klikne na webu, prodlouží to zdánlivé spojení z jeho strany o další nemalý okamžik.

Vezměme si příklad z praxe – moderní 2G/3G smartphony potřebují na sestavení funkčního HTTP připojení až 2 vteřiny. Když se smíříme s tímto faktem mobilního ekosystému (tj. deaktivace spojení po cca 3 vteřinách a ztráta zájmu 40 % lidí), pak zákonitě dojdeme k závěru, že stránka má na odezvu pouhou 1 vteřinu (též k vidění jako pojem „zlatá vteřina“).

II. Malé displeje

V našem běžném fyzickém světě se jakýkoliv typ obsahu přizpůsobuje médiu, prostředí a dalším vlivům v okolí. Tak třeba, reklamní billboard u cesty určitě nemůže mít velikost reklamy v běžném časopise. Na pracovišti, kde je hlučnost 100 dB zase nikdo neuslyší reklamní řeči pronášené lidským hlasem apod. No a na malém mobilním telefonu je k dispozici pro reklamu rekordně malý prostor.

divide-conquer_mini

A srovnejme si věc i s běžným počítačovým desktopem: pokud má 15″ notebook cca 100 % plochy, pak běžný smartphone střední třídy má pouze 6 % plochy a tablet 40 % plochy. No a i přesto se dnes stále najdou autoři, kteří mají tu odvahu, cpát do telefonu to samé, co na desktop. Není pak divu, že je konzument podobné věci posléze znechucen jak formou, tak i nároky na čas a hardware.

Maximalizace zlaté vteřiny

Autoři mobilních stránek dnes často předpokládají tak nějak automaticky, že konzument bude mít k dispozici rychlou Wi-Fi nebo aspoň 3G. Ano, to je možné ve městě nebo kolem nejexponovanějších míst, ale stačí být na nějaké okresní cestě nebo za stromy a rázem má majitel zařízení ze 3G pouze 2,5G aneb EDGE s rychlostí do 200 kb/s maximálně. Neberte tedy maximum dostupné na nejlepším typu linky za garantované a pamatujte i na lidi a místa, kde to není se signálem až taková sláva.

Jak rychle testovat pomalu?

Simulace stránek a pomalého mobilního připojení je tak trochu testerský oříšek, ale jistě nikdo nebude s notebookem pobíhat po lesích a měřit linku. Je tu totiž i prostší cesta – drtivá většina moderních bezdrátových routerů podporuje i omezování šíře linky, takže se tu dá i rychlost nastavit, jak programátor chce a potřebuje.

Na co pozor?

Lidský dojem je mocná věc. Často se mu zdá něco, co vlastně ani není pravda a pak to zkresluje výsledky. Určitě byste tedy měli vše, co chcete srovnávat a popřípadě i měnit, nejprve důkladně změřit.

Trend rostoucí úhlopříčky

Jak vidíte z následujícího obrázku, úhlopříčka na průměrném mobilním zařízení se nám stále zvětšuje, ale ani ona nemůže jít za 6-7″. Důvodem je samozřejmě lidská fyziologie, která neumožňuje běžné osobě nosit v kapse 10″ tablety.

size-month_mini

Zdroj: smashingmagazine

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články