Jak začít s marketingem na sociálních sítích – 1. díl


Sociální média a jejich marketing, to není právě případ businessové oblasti, jenž by vynikala vysokým faktorem snadnosti učení. Žádá si to od vás trochu času, nadšení pro věc a zdroj, z jakého se učit. První zmíněnou dvojici si budete muset sice obstarat sami, nicméně s tou třetí vám milerádi pomůžeme prvním dílem dnešního článku, jenž se právě marketingem na sociálních sítích bude zabývat.

V kostce řečeno, je to tu stejné jako s jinými oblastmi lidské psychiky a jinými technologiemi – člověk má vždy tak trochu strach z neznámého, takže vůbec začít bývá nejtěžší. Ale obraťme již pozornost k první polovině seznamu…

1. Začněte pomalu

Nepokoušejte se během prvních pár hodin všechno dohnat a udělat příliš mnoho věcí najednou, protože takto brzy skončíte zavaleni nesčetnými detaily. Tak třeba, není nutno se hned zanořit do vod desítek sociálních sítí, ale je lepší začít s jednou, maximálně dvěma. Každá má trochu jiný přístup k věci, ovšem jakmile se vám jednou dostane pod kůži jejich styl, další sítě půjdou o poznání snáze.

A na jaké sítě se vlastně zaměřit? Je to prosté, na takové, jaké preferují vaši zákazníci. Obecně můžeme říci, že u nás zatím nejvíce funguje Facebook, Twitter a Google +. Můžeme však očekávat, že další sítě jako Instagram, Pinterest a další si budou v České republice hledat stále větší místo na trhu.

2. Najděte zdroje připojení

Identifikujte pár firem z vaší sféry, které jsou aktivní na síti a provozují zde aktivní marketing sociálních médií + navštivte jejich stránky a podívejte se, kudy vede cestička. Tak třeba ona firma může blogovat – potom prostudujte pár postů a sledujte objem sdílení na různých sítích, aby bylo jasné, který kanál je nejaktivnější.

Pátrejte rovněž po ikonkách symbolizujících sociální média: f, g+, in, P, ptáček, aparát apod. (Facebook, Google+, LinkedIn, Pinterest, Twitter či Instagram) a podívejte se pak na nich, jak si tam vede profil dané firmy a samozřejmě i na to, kolik lidí sleduje jejich nejpopulárnější místní kanály.

bf-shutterstock-201609656

Je důležité najít živá místa, kde se děje konverzace a kde se rojí davy, dlouhé statické stránky či ty bez followerů vás tedy logicky nemusí zajímat. Po prohlédnutí několika vašich konkurentů by vám mělo být brzy jasné, kde se děje nějaká ta akce, takže ji následujte a jděte pro začátek s největším davem.

3. Sledujte aktivity lidí ovlivňujících trendy

Na sociálních sítích se nevyplácí sledovat pouze zákazníky a konkurenty, ale i osoby, jenž by se daly označit za vizionáře měnící vliv média. Ano, to jsou všichni ti pisatelé/řečníci/(video)podcasteři jejichž stránky a blogy mají největší autoritu v branži. Najít podobnou osobu není těžké, nicméně, když si netroufáte poznat hned kvalitní materiál od nekvalitního, tak si zkrátka pročtěte pár nejzajímavějších místních postů (nejvíce komentované, sdílené, čtené, …) a pak již jen navštivte místní honoraci, která bude mít na 100 % nejvíce followerů.

4. Vytvořte promyšlený profil

Neexistuje sociální síť, která by neumožňovala vytvořit vám profil a domácí stránku. Můžete se spokojit jen s vyplněním výchozích políček, tímto byste se ale zbytečně připravovali o potenciální obecenstvo a úspěch, proto ho raději pojměte opravdu vážně a vyplňte jej nejlépe, jak to jen půjde, „dostatečně“ bude v pořádku, ale proč u toho skončit, že ano?

Kdo si myslí, že mu bude stačit jeden univerzální profil napříč sítí, tak toho musíme zklamat, protože různá místa vám nabízí různý počet znaků a prostor k prezentaci. Jednou máte k dispozici neomezené místo a jindy zase pouhých 160 znaků, ujistěte se proto, že sem zadáte skutečně jen ta největší informační esa.

Twitteří profil anglicky mluvící osoby může vypadat třeba takto:

bf-follows-you

Jistý marketingový profesionál Michael Brenner se moudře rozhodl zahrnout do své popisky i řadu klíčových slov, odkazů a prezentuje se přátelským profi-snímkem.

Takto má vypadat perfektní profil – profesionální a přesto osobní. Bez zbytečného aplaudování vlastním schopnostem, ale přesto se všemi důležitými informacemi o jeho schopnostech/zájmech/businessu. Obecně se vyplatí být autentický a zajímavý.

5. Použijte pěknou fotku

Mnoho z moderních sociálních sítí je příliš benevolentní a až nemístně kreativní u toho, jakou fotku vám pustí na profil, takže pozor na to. V žádném případě neužívejte fotek rodinných, se zvířecími miláčky, krajinky a podobné vylomeniny. Jistě uznáte, že vážně se tvářící businessman s kufříkem, jemuž stojí na rameni fretka, by u vás vzbudil minimálně jisté podezření o jeho profesionalitě. Nakonec, ve skutečné reálné situaci (třeba u snímku na pas) se také neprezentujete s fotkou z nějaké party a po 15 pivech.

Použijte mírného úsměvu, prostou fotku hlavy, kterou také patřičně ořežte, protože lidé se tu chtějí spojit s jiným člověkem a nikoliv s logem nebo exteriérem.

6. Mějte vlastní grafiku hlavičky a pozadí

Volby pro obě řečené se liší médium od média, nicméně většina z nich následuje Facebook v tom, že vám umožní si váš virtuální kousek světa více si zosobnit a nahrát si sem obrázky použitelné jako pozadí či hlavičky (též „cover photo“).

bf-g-plus

Na ukázkovém snímku z jisté Google+ stránky vidíme, že autor použil několika jednoduchých triků, jak se zosobnit a přitom zvýšit vliv své značky. Stačí tyto snímky dobře promyslet i aplikovat a rázem je váš profil mnohem lákavější a zajímavější, nežli ty s výchozím nastavením prostředí. Nemluvě o faktu, že když nemáte svůj vlastní osobní grafický styl, pak to působí dojmem, že je vám to fuk a nemáte zájem.

Co se týče tématu grafiky, můžete se držet vlastního města, jména, značky, kancelářského prostředí nebo věci typické pro váš business: když prodáváte fény, dáte sem starou černobílou fotku od holiče a ne momentku z hor.

7. Naučte se vlastnosti sítě

Když jste si již některou ze sítí vybrali pro prvotní hrátky, je nyní čas prozkoumat její možnosti a dosah. Uklidníme vás ale obratem konstatováním, že valná většina těchto věcí je skoro všude stejná, takže se nebojte, u další ze sítí bude celý proces řádově snazší. Investujte nyní nějaký čas do učení místních základů, ale určitě není potřeba, abyste o této síti četli pětisetstránkové knihy, naopak něčí blog, váš známý již zde působící, nebo oficiální PDF s návodem, jak se se sítí v základu poprat, to jsou pro začátečníka vše dobré volby.

8. Následujte ostatní

Vaši cestu sociálními sítěmi a jejich marketingem zahájíte určitě u sledování („following“) dalších zdejších osobností, jejichž updaty se vám objeví ve vašem feedu. Ani o tomto procesu a lidech nemusíte zrovna celé dny přemýšlet, protože se dá kdykoliv kdokoliv z feedu odstranit nebo do něj lze jiného zase přidat.

Líbil se Vám tento článek? Můžete jej sdílet přes sociální sítě...

Pin It

Relevantní články