Zvolit si komerční nebo free CMS systém?

Dnešní doba je taková, že si ani ten nejskromnější lokální business nemůže dovolit mít statické stránky. Kdo chce zůstat kompetitivní, musí pro to něco obětovat a neustále věci zlepšovat. Osoby, jenž se k tomuto kroku rozhodnou, dříve či později zjistí, že jsou postaveni před otázku, jaký typ CMS (online systém pro správu obsahu) si vybrat. Jistě právě toto je důvodem, proč nám natolik v poslední době vzrostla adopce CMS komerčních i otevřených.

Jak to tak bývá obvyklé, existuje mnoho voleb napříč řadou platforem, my dnes ale nebudeme zacházet do přílišných detailů jednotlivých projektů, ale zaměříme se na pár základních dilemat na téma „mám si zvolit CMS komerční nebo stačí open source?“.

Nejprve si zmiňme klíčové výhody otevřených CMS:

1. Cena – Cenu open source věcí ty komerční jen těžko někdy zdolají, protože nic nemůže být levnějšího, nežli právě zdarma.

2. Distribuovaná vývojářská komunita – Protože na se jejich vývoji podílí spousta lidí porůznu po celém světě, řada nejnovějších technologií je do nich implementována poměrně brzy.

3. Ne-proprietární technologie – Jelikož se jedná o otevřený systém, kdokoliv si jej může adoptovat, dále rozvést a migrovat jej, kam potřebuje a v jakém objemu potřebuje. Vše je navíc přenositelné mezi platformami, takže nejste nuceni setrvat u jednoho systému a dodavatele.

Ani open source ale není bez svých malých mušek na kráse, takže stejné věci, jenž se jeví jako výhodné, se rázem promění v nevýhody:

1. Cena – Cena je jak výhoda, tak i nevýhoda, protože úplně zdarma není vlastně nic až na technologii samotnou. Typicky si musíte stále zaplatit knihy, semináře, podporu a experty. Integrace věci zdarma vás tím pádem stále bude něco stát, rozhodně to nikdo nedělá z dobré vůle. Bude na vás, rozhodnout se, zda se cena komerčního CMS (s podporou a vším ostatním) vyrovná (nebo dokonce překoná) všechny potenciální platby za free CMS. Naučit se otevřený CMS můžete i sami, ovšem bude vás to stát čas.

2. Distribuovaná vývojářská komunita – Prakticky nikdy si u open source CMS nemůžete sami určovat, jaké chcete další příští věci. Můžete si je zapsat do požadovaných vlastností, nicméně autory vlastně nic nenutí dát jim přednost před jinými věcmi, které zase oni považují za důležité. Museli byste si rovněž zvyknout na situace, kdy by se mohlo stát, že vám jistý bug brání v dokončení určité části funkčnosti webu, ovšem bug nebude opraven obratem, ale až tehdy, když na něj přijde řada nebo se mu osobně začne někdo z developerů aktivně věnovat.

3. Ne-proprietární technologie – Migrace jinam je super, ale to také logicky značí, že dodavatelé neposkytují žádné certifikáty kvality služeb, takže podporu vám nikdo negarantuje. Kvalitní podpora systému uzavřeného nebo otevřeného CMS by pro vaše rozhodování měla být zásadní, jelikož na problémy narazíte zcela zaručeně a hravě by se vám mohlo stát, že nějaká relativní hloupost vás potom na hotline bude stát 3x tolik, co nejdražší komerční sada.

A nyní se věnujme pár slovy i komerčním systémům, nejprve výhody:

1. Centralizovaná podpora – U CMS komerční kvality je dodavatel zodpovědný za opravu chyb a doplnění dalších funkcí. A i kdyby to čirou náhodou nedělala přímo autorská firma, může si na to platit externí firmu s prokazatelnou expertizou v dané platformě. Open source komunita je dobrovolná, takže zde není nikdo k ničemu zavázán. U placené služby je to ale nutnost, které se dodavatel (resp. jeho partner) prostě musí věnovat, když si chce udržet prestiž v branži.

2. Stabilita a výkon – Jelikož nejsou free developeři profesionálové na plný úvazek, může se stát, že budou mít trochu laxnější přístup k bezpečnostním otázkám. Platí to ale nejen pro bezpečnostní díry a bugy, ale také pro menší objem testování třeba (ano, dnes již existují i profesionální placení testeři). Komerční CMS programátoři nabízí produkt, který zkrátka musí fungovat, jinak by nepřežili.

3. Rychlost pochopení a učení – I když jsou free nástroje doprovázeny velmi často výbornými tutoriály a online tréninkovými kurzy, ty se leckdy bohužel nemohou srovnávat s profesionálními věcmi napsanými experty v dané sféře. Nejde o to, že by snad free sekce neměla špičkové odborníky, ale spíše o ten fakt, že u free je na vás kladen další nárok – totiž najít si odborníka ve zvoleném CMS.

Komerční systémy však mají i pěkných pár nevýhod, takže zde jsou:

1. Cena – I ta nejzákladnější verze komerčního CMS prakticky nikdy nebývá zdarma a pokud čirou náhodou ano, bývá velmi řádným způsobem osekána o nejlepší funkce. Další náklady tu naskakují velmi rychle: licence pro více stanic, podpora atd. atd., takže si je mohou dovolit většinou až střední podniky a výše, ty nejmenší na plné verze všeho, po čem zatouží, zkrátka nemají peníze.

2. Uzavření se jiným systémům – Dodavatel komerčního CMS se jen horko těžko bude přesouvat na konkurenční platformu. Jinými slovy, uzavřený software vás nutí, spokojit se s vlastnostmi a funkcemi vašeho dodavatele, na jiné klidně zapomeňte nebo si je budete muset nad základní sadu tučně připlatit.

3. Chybí nejnovější technologie – Jelikož musí komerční programátoři dodávat stabilní a ověřený produkt, jen velmi neradi do nich přidávají desítky dalších funkcí najednou a neověřené novinky, jelikož ty mohou být v dlouhodobém hledisku zdrojem problémů. Věci se zde musí důkladněji testovat a ověřovat v praxi, nežli se pustí mezi davy a to chce samozřejmě čas.

Na malé podniky jsou kladeny v online světě stále větší nároky a aby jim podnik plně vyhověl, musí firma zvolit správný CMS, protože je tu solidní šance, že nad ním stráví dlouhá léta. Proto byť i jen dosavadní rozhodnutí, zda dát přednost komerční či otevřené formě, pro vás bude zásadním prvním krokem kupředu…

Zdroj: Entrepreneur

Relevantní články